
Chavez says US suffered 'great defeat' in move to condemn 
Venezuela over TV case 

 
By CHRISTOPHER TOOTHAKER, Associated Press Writer 

 
June 6, 2007 Wednesday 9:54 PM GMT 

 
President Hugo Chavez said Wednesday that the United States 
suffered a humiliating defeat in its move to condemn Venezuela 
internationally for forcing an opposition-aligned TV station off the 
air. 
 
Chavez warned that U.S.-backed interests, including the Boston-
based Albert Einstein Institution, were trying to stage a "soft coup" 
against his government, claiming they were behind student protests 
over his refusal to renew the channel's license. The institution, 
however, said it had no presence in Venezuela. 
 
Chavez began his news conference by playing a video of a heated 
debate between his foreign minister and U.S. Secretary of State 
Condoleezza Rice at an Organization of American States meeting 
in Panama on Monday. The OAS declined to adopt a U.S. request 
to investigate his government's removal of Radio Caracas 
Television from the air. 
 
"A great defeat for the empire ... a moral defeat, a political defeat," 
said Chavez, who said OAS member countries had refused "to play 
(Washington's) game." Chavez maintains the refusal to renew  
RCTV's license was a proper, legal decision. 
 
In the video of the OAS meeting, Foreign Minister Nicolas Maduro 
demanded the OAS investigate rights violations at the U.S. prison 
in Guantanamo Bay in Cuba and on the U.S.-Mexico. Rice then 
walked out of the meeting. 
 
"The secretary was upset, she got up like a lightening bolt and left.  
Those are the signs of the imperial decadence," Chavez said. 
"They couldn't find anyone to do their work, their dirty work, and 
she had to leave." 
 
RCTV, the country's oldest and most-watched private channel, 
went off the air May 27, and its license was turned over to a state-
funded channel. Chavez says he is democratizing the airwaves and 
that freedom of speech will be respected. 
 
In a second week of protests, thousands of demonstrators filled the  
streets Wednesday chanting "We want freedom!" Led by university  
students, the group presented the attorney general with a letter  
insisting their demonstrations are not intended to destabilize the  
government but rather to stand up for free speech. 
 



During a brief 2002 coup, RCTV and other private channels 
broadcast opposition calls for protests to overthrow Chavez while 
giving little coverage to his return to power amid protests by his 
supporters. RCTV denies wrongdoing. 
 
Chavez accuses the channel of seeking his ouster and violating 
broadcast laws. He says the student protesters are being 
manipulated by his foes and by Washington. 
 
Chavez said the U.S. government "has its representatives here, 
and I'm hunting them down." 
 
He singled out followers of Gene Sharp, founder of the Albert 
Einstein Institution, which says it promotes the use of nonviolent 
action in conflicts and has influenced resistance movements in 
places like Lithuania, Latvia, Estonia and the Ukraine. 
 
"They are the ideologues of the soft coup and it seems like they're 
here," Chavez said. "They are laying out the slow fuse ... they'll 
continue laying it out (with) marches, events, trying to create an 
explosion." 
 
But Chavez said that strategy will fail in Venezuela: "In almost 
every country where that strategy worked, Mr. Sharp, there were 
governments with little popular support." 
 
"We've just won an election with 60 percent of the vote ... they 
won't be able to create an explosion," he said. 
 
Sharp told The Associated Press by telephone, "We have no 
presence in Venezuela. We do not interfere in other countries, we 
do not tell people in other countries what to do." 
 
He said the institute gave workshops in the past including one in 
2005 to a group from Venezuela and Serbia that involved a general 
discussion of democracy and dictatorship. Sharp said the group 
does not label particular governments as authoritarian. 
 
Sharp denied recent allegations made by Chavez supporters that 
the institute has received funding from the U.S.-based National 
Endowment for Democracy or the U.S. government. 
 
"We receive no government funding and have no connection with 
the CIA, and never have," he said. 
 
Most of the Venezuelan news media are in private hands, including   
many newspapers and radio stations that remain critical of Chavez.   
The only other major opposition-sided TV channel is Globovision, 
and it is not seen in all parts of the country. 

 
 

Copyright 2007 Associated Press | All Rights Reserved | Associated Press Worldstream 


